onsdag den 25. maj 2016

Dokumentarprogram - Point of view


Sidste år i april var der nogle programmer på DR3, som hedder Point of view. I de programmer følger vi seks mennesker, som alle på hver deres måde har noget de kæmper med eller et tabu, som skal brydes. Der var en mandelig prostitueret, en overspiser, en alkoholmisbruger, næsten voksen, en transkønnet og en fyr har en dødelig hjertesygdom. De specielle ved disse dokumentarer, at de bliver vist fra den pågældende persons synsvinkel, som om vi ser det i gennem deres øjne. Vi ser aldrig deres ansigter, men hører deres stemmer, og deres historie. Det kamera de bruger sidder spændt fast på brystet, og så bliver deres hverdag filmet. Jeg har været fanget, og fascineret af de seks programmer, og skæbner.


Nu skal der så laves en ny sæson af POV. Jeg fandt en artikel i en gruppe på Facebook, hvor der stod, at de søgte nye medvirkende til en omgang POV, og jeg kontaktede redaktøren via mail og fortalte min historie med mit synshandicap, og min stemmehørerproblematik. Hende jeg kontaktet sagde, at de allerede havde fundet en blind, men min historie godt kan være relevant. Nå tænkte jeg så bliver det nok ikke til noget. Sidste fredag blev jeg så ringet op af en tilrettelægger for programmet ved navn Sara, som syntes godt om min historie, og at den var spændende. Vi har så haft nogle gode snakke omkring min livshistorie, og hun virker bare så utrolig sød, og virkelig forstående. Hun kan godt forstå at jeg synes det med projektet er lidt overvældende. I tirsdags fik jeg så udleveret kameraet , og såh har jeg filmet min hverdag, og nogle af de ting, som jeg laver i løbet af dagen. Så jeg bliver en af de seks medvirkende i den nye omgang af Point of view det er ret vildt synes jeg. Men jeg vil det virkelig gerne. Jeg tror det bliver rigtig specielt for mig at se det, når det er lavet færdigt. Det er også lidt intenst, for jeg skal filme også når jeg har det svært, og fortælle kameraet hvis jeg fx hører stemmer og hvad de siger til mig. Og det er svært i det stemmerne ikke er glade for at jeg snakker om dem eller at jeg filmer. Grunden til at jeg har valgt at medvirke i programmet er, fordi jeg vil fortælle om mit liv med synshandicap og stemmer, og give folk indblik i, hvordan det er for mig. Jeg er glad for at jeg har sagt ja til at deltage selvom jeg i starten syntes det virkede grænseoverskridende. Det synes jeg ikke længere det gør.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar